Do 16. ročníku přihlášeno 352 knih

Výroční knižní ceny Magnesia Litera vstupují do svého 16. ročníku s novou statutární kategorií. Respektive staronovou, protože mezi hlavní kategorie se po třech ročnících (2007-2009) vrací kategorie Litera za publicistiku. Její zrušení v roce 2009 bylo součástí rozsáhlejších změn ve statutu, které učinilo občanské sdružení Litera ve snaze zúžit a zpřehlednit počet a systém cen. V průběhu let se však ukázalo, že publicistické knihy v široce pojaté kategorii Litera za literaturu faktu jen málokdy mohou konkurovat pracím odbornějším, proto byla pro ně opět vyčleněna samostatná kategorie. Dosavadní ohlasy na tuto změnu jsou vesměs kladné a kategorie byla obeslána 30 tituly včetně několika debutů. Vítěz bude vyhlášen spolu se všemi ostatními na slavnostním večeru v prostorách Nové scény Národního divadla v úterý 4. dubna. Večer bude od 20.20 vysílat přímým přenosem kanál ČT Art a cenám Magnesia Litera bude zasvěcen i předchozí zpravodajský pořad Události v kultuře.

Další změnou letošního ročníku je nové logo a z něj vycházející vizuál pro plakáty, pohlednice a další tiskoviny. Logo z dílny studia Perfect Planet vychází ze nové sošky vytvořené již loni designérem Jakubem Berdychem. Formální změna nastala v občanském sdružení Litera, které se v souladu s novým občanským zákoníkem transformovalo na spolek Litera. Zároveň proběhla obměna několika členů, přičemž členy nové delegovaly jejich mateřské spolky a organizace. Podstatná obměna nastala také ve složení porot, kdy některým porotcům vypršel tříletý mandát, jiní odstoupili z pracovních důvodů. Předsedou poroty zůstává publicista a šéfredaktor stanice ČRo Vltava Petr Fischer.

Ostatní prvky a aktivity, které napomáhají k propagaci nominovaných a vítězných knih, zůstaly zachovány. Jde zejména o „knižní trailery“, které s kolektivem animátorů vyrábí režisérka Maria Procházková ke každé nominované knize. Primárně jsou určeny pro Českou televizi, která je bude opět vysílat na programu ČT1 ve 20.00 hodin od 25. března do 3. dubna. Loni zaznamenaly mezi diváky velký úspěch, průměrná sledovanost jednoho dílu (vždy trojice nominovaných knih z jedné kategorie) činila 560 000 diváků. Kromě toho jsou k dispozici i nakladatelům, knihkupcům a médiím.

Odrazilo se to i na prodejích vítězných knih, byť absolutní čísla nebyla tak výrazná jako v minulých letech, což bylo do značné míry způsobeno i tím, že hlavní vítěz, kniha Daniely Hodrové Točité věty, má charakter poezie v próze a vlastně nemá tradiční příběhovou strukturu: do února 2016 se prodalo 320 výtisků, následně dalších 670 a cca 200 výtisků si v rámci programu Česká knihovna pořídily knihovny. Lépe si vedla vítězná próza: nakladatelství Odeon uvedlo, že prodeje románu Anny Bolavé Do tmy se zvýšily čtyřnásobně a přesáhly počet 8 000 prodaných výtisků. Procentuelně výrazný nárůst zaznamenala i vítězná kniha z kategorie Litera za knihu pro děti a mládež Vynálezárium od Robina Krále: do konce února 2016 se za devět měsíců od vydání prodalo pouze necelých 400 výtisků, následně do konce roku 2016 dalších 1100 výtisků, což značí téměř trojnásobný nárůst.

Jestliže loni způsobilo velkou čtenářskou senzaci vydání vítězného blogu Marie Doležalové Kafe a cigárko, letos se zatím podobný úspěch nedostavil a to z prostého důvodu – ke knižnímu vydání blogu Humans of Prague dosud nedošlo. Zpoždění je způsobeno charakterem blogu Tomáše Prince, který se skládá z různorodých portrétů lidí, které autor potkal v pražských ulicích. „Čekal jsem na ucelenější soubor fotografií a příběhů a hledal klíč k tomu, jak natolik rozmanitý soubor textů propojit ve fungující celek knihy,“ vysvětluje Princ. Brzy by mělo dojít k podpisu smlouvy s jedním pražským nakladatelstvím a kniha by mohla vyjít ještě letos.

Struktura hlasování se také v letošním roce přidrží fungujícího modelu: o hlavní ceně Magnesia Litera – Kniha roku a také o nadžánrové kategorii DILIA Litera pro objev roku bude rozhodovat třísetčlenný sbor hlasujících, který tvoří lidé všech profesí knižní branže: knihkupci, knihovníci, redaktoři, kritici, pedagogové i samotní autoři, samozřejmě s vyloučením těch, u nichž by mohl nastat střet zájmů. O nominacích a vítězích jednotlivých kategorií rozhodují odborné pětičlenné poroty.

Slavnostní ceremoniál budou opět společně moderovat Daniela Písařovicová a Jiří Havelka. Nominovaní autoři budou mít možnost představit své knihy na čtyřech veřejných, zdarma přístupných autorských čteních, která budou probíhat v Knihovně Václava Havla (Ostrovní 13, Praha 1). Letošní ročník byl obeslán 352 přihláškami ze 134 nakladatelství či jiných subjektů (univerzity, obce, muzea či soukromé osoby), což je o šest více, než kolik bylo přihlášeno v loňském ročníku, a o čtyři více, než v ročníku předloňském, který v tomto ohledu držel dosavadní rekord. Nejpočetněji je obeslána Litera za prózu se 77 tituly. Číslo zároveň není konečné, porotci si mohou vyžádat další tituly, které mezi přihláškami postrádají – jak také již někteří učinili.

Titulárním partnerem cen je již od prvního ročníku společnost Karlovarské minerální vody se značkou minerální vody Magnesia, které mimo jiné odmění autora Knihy roku částkou 200 000 Kč. Partnerem Ceny čtenářů je opět největší české internetové knihkupectví Kosmas. Společnost odmění 500 vylosovaných čtenářů poukazem v hodnotě 200 Kč na libovolně vybrané knihy v internetovém knihkupectví kosmas.cz nebo v kamenných prodejnách Kosmas. K dispozici bude 80.000 pohlednic v knihkupectvích, knihovnách, školách či kavárnách. Aby byl jejich hlas platný, musejí čtenáři uvést knihu, která poprvé vyšla v roce 2016 a tou knihou musí být původní česká beletrie – tedy próza, poezie nebo kniha pro děti. Hlasovat lze i elektronicky prostřednictvím internetových stránek www.magnesia-litera.cz a www.kosmas.cz a to až do 31. března.

Finanční prémii získá také vítěz jedné z dílčích kategorií. Jde o kategorii DILIA Litera pro objev roku. Díky příspěvku agentury DILIA je možné odměnit vítěze této kategorie částkou 30 000 Kč. Vítěz nestatutární kategorie Magnesia blog roku získá od společnosti Karlovarské minerální vody 50 000 Kč na vydání blogů knižně.

Mediálními partnery jsou časopisy Instinkt a Interview a deník Lidové noviny, dále kulturní a literární časopisy A2, Host, iLiteratura a Tvar, časopisy pro děti Sluníčko a Mateřídouška a lifestylový časopis Harper’s Bazaar.

Počet přihlášek v jednotlivých kategoriích (celkem 352)

DILIA Litera pro objev roku: 28
Litera za publicistiku: 30
Litera za knihu pro děti a mládež: 38
Litera za naučnou literaturu: 40
Litera za nakladatelský čin: 38
Litera za poezii: 61
Litera za prózu: 77
Litera za překladovou knihu: 68