Tisková zpráva 2016

Výroční knižní ceny Magnesia Litera v loňském roce přinesly několik novinek, které měly přispět k naplnění hlavního poslání cen, totiž propagaci kvalitních knih. Pro všechny nominované byly vyrobeny půlminutové animované knižní trailery (jejich režisérkou byla Maria Procházková), které se přístupnou formou snažily přiblížit hlavní přednosti nominovaných titulů. Vysílala je Česká televize, k dispozici byly pro reklamní účely také knihkupectvím a knihovnám a všem dotyčným nakladatelům. Zejména jejich uvedení na ČT1 mělo velký úspěch (sledovanost každého uvedení v průměru téměř 400 000 diváků) a i proto jejich výroba bude pokračovat i v roce letošním.

Menší změnu zaznamenalo v průběhu roku občanské sdružení Litera, kde přibyli noví členové: jednak ze stávajících organizací, dále pak byli přijati dva noví členové zastupující nově založenou Asociaci spisovatelů (Petra Hůlová a David Zábranský). Smutnou událostí bylo úmrtí Pavla Weigela, který v občanském sdružení zastupoval Obec spisovatelů.

Mediálně nejviditelnější novinkou bylo založení nestatutární kategorie Magnesia blog roku pro nejlepší blogy. Za blog Kafe a cigárko zvítězila herečka a blogerka Marie Doležalová a byl to začátek pro ni mimořádně úspěšného roku. Na jeho konci bylo knižní vydání blogů, které společnost Karlovarské minerální vody podpořila částkou 50 000 Kč. Stejnojmenná kniha z nakladatelství Domino se záhy stala jedním z největších předvánočních bestsellerů a za necelé dva měsíce se jí prodalo obdivuhodných 25 000 výtisků (a cca 2000 e-knih), přičemž vysoké prodeje pokračují, kniha stále dominuje žebříčkům bestsellerů. „Mám radost, že vítězka nové kategorie Magnesia blog roku zaznamenala takový úspěch u čtenářů i jako autorka knihy.  Těším se, že i letos najdeme mezi blogery talentovaného spisovatele, kterého podpoříme v jeho spisovatelském nadšení,“ řekl k tomu Alessandro Pasquale, generální ředitel Karlovarských minerálních vod

Velmi dobře se v knihkupectvích dařilo také knihám, které zvítězily v hlavních kategoriích cen Magnesia Litera. Tradičně nejlepších prodejů dosáhl absolutní vítěz, Kniha roku 2015, jíž se stal román Martina Reinera Básník. Jeho prodeje přesáhly počet 10 000 prodaných exemplářů, čímž překročil českou bestsellerovou hranici. Románu se do února 2015 prodalo kolem 7000 výtisků, následná nominace a vítězství tedy celkové prodeje zvýšily o necelou polovinu. Žebříčkově nejúspěšnější knihou z vítězných byla kniha pro děti Proč obrazy nepotřebují názvy od Ondřeje Horáka a kreslíře Jiřího Franty: v celoročním žebříčku Svazu českých nakladatelů a knihkupců se kniha umístila na 12. místě mezi knihami pro děti, v celoročním žebříčku knihkupectví Kosmas zaujala dokonce 6. místo v absolutním pořadí. Přesná data nejsou od nakladatelství k dispozici, pouze skutečnost, že knihu dvakrát dotiskovalo a že Česká televize zakoupila práva s úmyslem vyrobit animovaný seriál. Násobně, byť s nižšími čísly, se zvýšil prodej také dalších dvou knih: Stančíkova románu Mlýn na mumie, který zvítězil v prozaické kategorii (do února 2015 se prodalo cca 1800 výtisků, celkem do konce roku 3500), a překvapivého vítěze Litery za překladovou knihu, souboru poezie pro děti Jen jestli si nevymejšlíš od Shela Silversteina, kdy se prodeje zvýšily téměř čtyřnásobně, z 560 výtisků na 2150.

Struktura hlasování se také v letošním roce přidrží fungujícího modelu: o hlavní ceně Magnesia Litera – Kniha roku a také o nadžánrové kategorii DILIA Litera pro objev roku bude rozhodovat třísetčlenný sbor hlasujících, který tvoří lidé všech profesí knižní branže: knihkupci, knihovníci, redaktoři, kritici, pedagogové i samotní autoři, samozřejmě s vyloučením těch, u nichž by mohl nastat střet zájmů. O nominacích a vítězích jednotlivých kategorií rozhodují odborné pětičlenné poroty.

Slavnostní ceremoniál se bude letos opět konat v prostorách Nové scény Národního divadla (5. dubna od 20.15 hodin), moderovat jej budou společně Jiří Havelka a Daniela Písařovicová. Slavnostní předávání bude vysílat Česká televize na kanálu ČT Art přímým přenosem. Ocenění získají novou sošku Litera, kterou navrhl designér Jakub Berdych ze studia Qubus. Nominovaní autoři budou mít možnost představit své knihy na čtyřech veřejných, zdarma přístupných autorských čteních, která budou probíhat v Knihovně Václava Havla (Ostrovní 13, Praha 1). Letošní ročník byl obeslán 347 přihláškami ze 130 nakladatelství či jiných subjektů (univerzity, obce, muzea či soukromé osoby), což je o dvě méně, než kolik bylo přihlášeno v loňském ročníku. Nejpočetněji je obeslána Litera za prózu s 80 tituly. Číslo zároveň není konečné, porotci si mohou vyžádat další tituly, které mezi přihláškami postrádají – jak také již někteří učinili.

Titulárním partnerem cen je již od prvního ročníku společnost Karlovarské minerální vody se značkou minerální vody Magnesia. „Naše společnost dlouhodobě podporuje českou kulturu, ať se jedná o knihy, film, divadlo či populární hudbu. V rámci cen Magnesia Litera chceme zviditelnit autory kvalitních knižních titulů uplynulého roku i talentované nadšence publikující na svých on-line blozích. Vítězi hlavní ceny Magnesia Litera – Kniha roku tradičně věnujeme prémii 200 000 Kč,“ upřesňuje Alessandro Pasquale.

Partnerem Ceny čtenářů je opět největší české internetové knihkupectví Kosmas. Společnost odmění 500 vylosovaných čtenářů poukazem v hodnotě 200 Kč na libovolně vybrané knihy v internetovém knihkupectví kosmas.cz nebo v kamenných prodejnách Kosmas. K dispozici bude 80.000 pohlednic v knihkupectvích, knihovnách, školách či kavárnách. Aby byl jejich hlas platný, musejí čtenáři uvést knihu, která poprvé vyšla v roce 2015 a tou knihou musí být původní česká beletrie – tedy próza, poezie nebo kniha pro děti. Hlasovat lze i elektronicky prostřednictvím internetových stránek www.magnesia-litera.cz a www.kosmas.cz a to až do 31. března.

Finanční prémii získá také vítěz jedné z dílčích kategorií. Jde o kategorii DILIA Litera pro objev roku. Díky příspěvku agentury DILIA je možné odměnit vítěze této kategorie částkou 30 000 Kč. Vítěz nestatutární kategorie Magnesia blog roku získá 50 000 Kč na vydání blogů knižně.

Mediálními partnery jsou časopisy Instinkt a Interview a deník Lidové noviny, dále kulturní a literární časopisy A2, Host, iLiteratura, Literární noviny a Tvar.

Počet přihlášek v jednotlivých kategoriích (celkem 347)
DILIA Litera pro objev roku: 22
Litera za knihu pro děti a mládež: 62
Litera za literaturu faktu: 60
Litera za nakladatelský čin: 31
Litera za poezii: 52
Litera za prózu: 80
Litera za překladovou knihu: 62